tisdag 5 juni 2012

Italian style!

Sitter nu på bussen och har inget bättre för mig än att blogga lite grann.
Idag tänkte jag dela med mig ett enkelt ihopkok jag gjorde idag.

Köttfärsgratäng med basilika

Ingredienser:

Ca 300 g pasta ex. fusilli
ca 350 g blandfärs
1 gul lök
1 röd paprika, grov hackad
1 liten småriven morot
10 st skivade färska champinjoner
1 frp krossade tomater med basilika
1 vitlöksklyfta
Garnering:
12 st cocktail tomater
Gratängost
Kryddor: salt, peppar, chiliflakes, tomatpuré, italiensk kalvfond, tabasco och curry.
Gör så här:
Sätt ugnen på 200 grader. Koka pastan. Finhacka gul lök och stek det med curry. När löken har stekt lite häll i den grovhackade röda paprikan. Låt steka någon minut. Lägg i blandfärsen och krydda med salt och svartpeppar. När färsen har brynt färdigt häll i de rivna morötterna och champinjonerna. Låt det steka någon minut. Häll sedan i krossade tomaterna. Tillsätt sedan resterande kryddor. Lägg pastan i en ugnsäker form, lägg över köttfärsröran. Garnera med delade cocktail tomater och gratängost. Låt stå i ugnen tills den fått fin färg, ca 15-20 min.

0 kommentarer: