måndag 4 april 2011

Chokladmuffins med cheesecake fyllning!



Nu är det måndag igen och jag har haft en underbar helg! I lördags blev det lite party i Höllviken hos svärföräldrarna. Supertrevligt! =) Sedan så var det söndag och tid för en riktigt mysmyssöndag! Vilket innebär matfrossa, läsk och godis i massor! =) Helgen kunde inte bli bättre!
Imorse fick jag en idé...att jag skulle baka muffins innan jag började jobbet...Snacka om tidsoptimist! ;)
Lägger ut receptet på min blogg(se nedan)...
Imorgon reser jag till min kära far och är åter till torsdag så jag önskar er alla en trevlig vecka!

Chokladmuffins med smarrig fyllning!

Ingredienser:
150 g smör
1 dl kakao
1/2 dl yoghurt
3 st ägg
2 1/2 dl socker
2 tsk vaniljsocker
2 1/2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver

Cheesecake-fyllning:
150 g Philadelphiaost
1 st äggula
3 msk florsocker
ca 100 frysta hallon

Sätt ugnen på 175°C. Smält smöret och vispa ner kakaon, låt svalna. Rör sedan ner yoghurten. Vispa samman ägg, socker och vaniljsocker till en fluffig, vit smet. Häll ner det smälta smöret och blanda väl. Rör ihop mjöl med bakpulver och blanda sedan ner i äggsmeten försiktigt. Fyll muffinsformarna med 2/3 smet.
Rör ihop Philadelphiaost med äggula och florsocker. Fördela fyllningen i muffinsformarna och dra med en gaffel så att smeten marmoreras. Tryck lätt ner hallon (ca 3-4 st/muffins) i smeten och baka mitt i ugnen i ca 20 minuter.
Tips! Man kan även lägga lite extra hallon/blåbär i den bruna smeten om man vill experimentera lite grann.

0 kommentarer: