fredag 12 mars 2010

Spenderarveckan...

Denna vecka har jag känt mig krasslig och näsan har runnit hela tiden så man har fått sår av allt snytande. Fast man skall vara glad att det inte var värre än så.
Denna vecka har även varit en spenderarvecka för mig och min sambo, saker går i sönder och man upptäcker att det ”behövs” saker till ens hem. Alltid lika roligt med nya saker…
Idag var jag på Entré för att inhandla nya kläder, för imorgon skall jag till Ystad och festa.
Det var ett par år sedan sist. Det skall bli himla skoj! Wiiiee!
Allt som oftast när jag skall kolla på kläder då man skall på fest eller annan tillställning hittar man inget, men jag hade turen på min sida idag. Jag är riktigt nöjd med mina köp!
Jag slutar min blogg med att dela med mig ett favoritrecept:
Färsspett med tzatziki som serveras med pommes frites, det är smakrikt och vääääldigt gott!

Färsspett

Ingredienser:

500 gram nötfärs
1 ½ tsk chilipeppar
2 st pressade vitlöksklyftor eller motsvarande pulver
3 tsk persillade
1 tsk paprikapulver
½ tsk salt

Gör så här:
Blanda alla kryddor och tillsätt sedan köttfärsen. Rör om med en sked så att kryddorna fördelar sig i färsen. Dela färsen i 4 delar och forma varje del till en avlång rulle.
Tryck sedan varje rulle igenom ett träspett.
Värm oljan i pannan och stek spetten ca 6-8 min per sida.

Tzatziki

Ingredienser:

3 dl turkisk yoghurt
1 medelstor gurka
2-3 pressade vitlöksklyftor
½ tsk salt
1 krm svartpeppar
1 msk vitvinsvinäger

Gör så här:
Riv gurkan grovt på rivjärn. Krama ur vattnet.
Blanda yoghurt, gurka, vitlök, salt, peppar och vinäger.
Smaka av och tillsätt eventuellt mer av de ingredienser du vill ha mer smak av.
Låt helst stå kallt minst en timme innan servering.
Förvara eventuellt överbliven tzatziki kallt i kylskåp i en burk med tättslutande lock. Håller ca 1 vecka.
Smaklig spis!

0 kommentarer: