tisdag 6 april 2010

Modellfoto, påsk och recept…


Himla vad påskhelgen har gått snabbt, det beror definitivt på att jag har haft ett par underbara dagar…
Mina batterier är omladdade på nytt, känner mig pigg och stark! Påskafton firades hos min sambos bror med familj.
Där serverades det en supergod buffé som alla hade hjälpt till att laga. Allting var så gott och när man ätit färdigt kände man sig lagom uppsvälld. Ooops!
Tänkte inte på att där fanns 3 sorters efterrätter. Agge om du läser detta vill jag tacka för en jättetrevlig kväll!
Du lyckades, som vanligt! =)

På påskdagen fanns där inte tid för sovmorgon…
Då var det dags att bli modell för en dag. =) Magdies tog med mig på ett äventyr som jag sent kommer att glömma. Att först få bli sminkad av ett proffs gratis var inte alls dumt, fick ett par bra tips. =)
Det var sedan en upplevelse att få bli proffsfotograferad, speciellt när jag blev jättenöjd med mina bilder. Fotografen hade magic fingers! Det togs över 60st bilder, så det var svårt att gallra ut vilka man ville köpa. Ni ser ovan några av de jag valde ut. Intresserade av att själva blir fotade? Besök då http://www.modellab.se/ Rekommenderar det varmt!
När man kom hem var man helt slut, som tur är hade sambon förberett maten…
Vilken underbar dag jag hade!
Det har varit efterfrågningar av recept så här följer ett nu när jag har lite tid över.
Idag blir det min Nasi Goreng!

Ingredienser:

400 gram kycklingfiléer
2 portioner långkornigt ris
4 msk olja
3 gula lökar
6 dl strimlad vitkål
2-4 pressade vitlöksklyftor
1 grön, 1 röd paprika
2 tsk äkta soja
Kryddor: 4 tsk curry, 1 tsk salt, 3 tsk paprikapulver

Gör så här:
Stek kycklingen i lite olja. Koka 2 portioner ris enligt förpackning. Under tiden riset kokar gör du allt annat så att när riset är klart kan du blanda ihop det med det andra.
Skala och hacka löken. Skär vitkålshuvudet i strimlor och dela sedan på tvären så att det blir små bitar. Värm en stekpanna på medelvärme med lite olja. Stek lök och vitkålen. Pressa över vitlöken. Strö sedan på curry och salt. Låt det steka tillsammans på medelvärme, tills löken och vitkålen har mjuknat. Häll på mer olja om det ser torrt ut. Under tiden detta steker så hackar du paprikorna i små bitar. Skär även kycklingfiléerna i mindre bitar. Tillsätt paprika och kycklingen i stekpannan.
Häll över paprikapulver och soya. Blanda om och låt det steka ca 10 minuter. Smaka av och tillsätt mer kryddor efter behag. Blanda ihop med det färdigkokta riset.

1 kommentarer:

Din gubbe sa...

Det är ett mumsigt recept och en mumsig tjej ;)