fredag 2 juli 2010

Mango Raja och soliga dagar


Nu har det gått några veckor sedan jag skrev sist…Allt flyter som vanligt, dagarna går så himla fort att jag knappt hinner med mig själv. Sommaren har äntligen kommit och även värmen till vår lägenhet. Häromdagen hade vi som max 28 grader i vårt sovrum, rena bastun. Smarta som vi är investerades det i en golvfläkt så nu kan man äntligen sova skönt. Idag och 4 dagar framöver är jag ledig. Underbart! Hoppas på mycket sol så jag kan få lite färg och inte se ut som ett spöke…

För någon vecka sedan provade jag lite nya recept. Det blev hemmagjord Mango Raja(Stark kall sås). God till allt från kyckling och kött till fisk. Servera den gärna som dipp till pommes frites och annat friterat.
Till efterrätt blev det även premiär på rabarberkräm. Första gången jag gjorde det.
Både sås och kräm blev vääääldigt lyckade.
(Var så himla duktig att jag även gjorde 3 rabarberpajer samma dag.) !!!

Recept på hot Mango Raja

Blanda ihop dessa ingredienser:
3 dl gräddfil
Några matskedar mango Chutney
Minst 2 msk curry
Knippe hackad gräslök

Låt stå minst 2 timmar före användning.

En mycket enkel men god rabarberkräm

Ingredienser:
6 dl vatten
1 ½ dl strösocker
4 msk potatismjöl som du reder med vatten
600 gram rabarber

Gör så här:
Koka upp vatten och strösocker. Tillsätt rabarbern, koka den mjuk.
Red med potatismjöl. Smaka av, sockra mer vid behov.

Enjoy!

Nu skall jag fortsätta tvätta…urk på burk!

0 kommentarer: