tisdag 30 augusti 2011

Hösten är här...dags för lite svampsoppa?

Oj, oj, oj vad det var länge sedan sist jag skrev. Har haft SÅ mycket att göra. Det är i full gång med att renovera vårt grovkök, men snart är det färdigt. Bilder kommer...
Sedan har vi planer på i höst att måla om både här och där...Roligt när det blir fint! =)

För någon vecka sedan blev jag av med min nya fina cykel. Hade den inte mer än i 6 månder.
Snacka om att man var förbannad...men vad hjälper det? Tycker det är hemskt att man inte skall kunna få ha sin cykel för sig själv. Hädan efter skall jag ha 2 lås...

Hösten verkar ha kommit, tyvärr blev det aldrig någon riktig sommar i år. =(
Så för att inviga hösten provade jag att göra en svampsoppa idag, med min egen touch över det hela.



Svampsoppa

1 liter tärnad svamp (ex. champinjoner och skogssvamp)
2 st gula lökar
2 st grönsaksbuljongtärningar
1 st svampbuljong
ca 1,3 liter vatten
2 dl grädde
2-3 msk smör (stekning)
potatismjöl + vatten (inga mått, tagit på måfå)
Kantarellfond efter egen smak
svartpeppar efter egen smak

Gör så här:

Skär svampen i mindre bitar, men spara några större bitar för att ge soppan omväxling.
Lägg svampen i en kastrull med 1,3 liter vatten, förkoka svampen på medelstark värme i ca 10 minuter. Sila svampen, behåll vattnet i en bringare.
Finhacka löken och fräs den tillsammans med svampen tills löken börjar få lite färg. Häll i vattnet från bringaren i kastrullen. Tillsätt buljongerna och låt koka upp.
Låt soppan småkoka i 15 minuter. Tillsätt grädden, kantarellfond och svartpeppar. Blanda vatten och potatismjöl och häll i tills du tycker den är lagom tjock. Låt koka ytterligare 5 minuter. Smaka av och ev. krydda mer.

Servera gärna med ett gott bröd.

Smaklig Spis!

0 kommentarer: