onsdag 22 augusti 2012

Man skall ha lyxmat även på en tisdag ibland!

Igår hade jag min käre far på besök, vilket är alltid lika trevligt. Det blev mkt prat och god mat som jag tänkte dela med mig idag. Verkar kanske svårt men är väldigt enkelt.

Oxhjärpar med västerbottenost 4 personer

Ingredienser
2 msk ströbröd
2 msk mjölk
ca 500 g nötfärs
1 ägg
2 msk persilja
Kryddor: salt och vitpeppar (efter smak och tycke)
ca 100-150 g västerbottenost (i små tärningar)

Lyxsås:
3 msk mjuk smör
3 msk mjöl
ca 2 dl vatten
ca 2 msk kalvfond
ca 2 dl mjölk
ca 3 dl vispgrädde
4 tsk svartvinbärsgele
Kryddor: socker, salt och vitpeppar

Gör så här:

Blanda ströbröd och mjölk och låt stå ngn minut. Under tiden blanda ihop nötfärs, ägg, persilja, och kryddor. Blanda sedan ner ströbrödblandningen. Forma normalstora rulader med hjälp av en matsked. Gör ett hål i ruladen och stick ner en bit västerbottenost. Se till så färsen täcker osten. Stek ruladerna gyllenbruna i vanligt margarin.

Såsen: Blanda smör (jag använde becel smör) och vetemjöl till en redning. Låt stå, så det bli ännu mjukare. Blanda ner vatten och kalvfond i stekpannan du stekte ruladerna i, så du får lite extra smak i såsen.. Låt koka upp, häll på mjölk och vispgrädde och låt det koka upp. Vispa ner redningen och låt det koka upp några minuter. Blanda ner svartvinbärsgele och smaka av med salt och vitpeppar.
Servera med kokt potatis, färsk inlagd  gurka och lingon. Smaklig spis!

Bilder med lite ny inredning i sovrummet...
 

Ser ut som verkliga rosor, så vackra men så falska...


Ljus, ljus strålande ljus!


Patrik + Mauritza = sant
 
Nä, nu skall denna dam göra sig iordning för snart lite träning innan jobb...
Glömde ju berätta, vi letar för fullt efter liten tik norwichterrier som skall få heta Trassel.
Igår kväll såg jag på norwichterrier kennelklubb att snart skulle en ny kull födas. Vi har skickat en intresseanmälan och hoppas att det är vår tur nu. =)

0 kommentarer: