tisdag 16 oktober 2012

Attjo! Prosit!

Så då är man hemma och sjuk, men bättre än de andra dagarna. De började i lördagsmorse, mådde inte riktigt bra. Kände mig lite små förkyld. Tänkte, det går över. Så jag åkte till min kära brorsbarn ändå, det blev bara värre under dagen...På lördagskvällen kom febern på besök tillsammans med frossa, hostan, nysningar, ont i halsen, rösten försvann och helt täppt i näsan. Allt kom på en gång, tack för det! Så både söndagen och måndagen låg jag i feber, som nu verkar ha försvunnit. Dock inte min kära hosta och täppta näsa. Men det går åt rätt håll! Tack för hjälpen, herr Alvedon och herr Otrivin! :)
Nog pratat om min förkylning, tråkig läsning kan jag tänka mig! ;)
Gjorde en god maträtt i fredags, allt är på en höft, men skall ändå försöka ge ut ett recept på det hela.

 
Nyinköpta gardiner från Hemtex!

 
Mina första cupcakes jag gjorde förra tisdagen!

 
Myser med busfröet Jill!
 
 
Fredagsmiddagen! (recept nedan)

Inbakad fläskfilé med godsaker!
Ingredienser:
500g fläskfilé
Soltorkade tomater
västerbotten ost
Kryddor: basilika, persilja och flingsalt.

Sås:
Gorgonzola (en bit)
Matlagningsgrädde
Kalvfond
Kinesisk soja
Köttbuljong

Sätt ugnen på 125°. Skär soltorkade tomaterna i mindre bitar. Blanda ihop, soltorkade tomaterna, basilika, persilja och flingsalt. Snitta upp filén men inte ända igenom. Banka försiktigt ut filén. Lägg i ett tunt lager västerbottenost och sedan tomatblandningen på filén. Tryck till fyllningen och rulla ihop filén. Bind ihop med steknöre.
Bryn filén på hög värmerunt om i olivolja, salta och peppra. Lägg över filén i en ugnsäker form och stek mitt i ugnen i tills den har uppnåt 68 grader. Ta ut och låtet köttet vila i 10 minuter under folie.

Såsen: Smula ner gorgonzola ost efter smak i matlagningsgrädden, koka upp i en stekpanna, häll i övriga ingredienser efter smak. Koka upp och smaka av.
Servera med ugnsrostade klyftpotatis och en god sallad.

0 kommentarer: