torsdag 4 oktober 2012

Kärlek är en gåva!

I helgen firade jag och mitt hjärta 7 kära år ihop, med god mat och en god flaska vin.
Eftersom min käreste nästan alltid gör maten, så tyckte jag det var min tur att skämma bort honom.
Så jag gjorde hela middagen, cudos till mig! ;) Lägger ut förrätten och huvudrätten längst ner på inlägget.
 
 
Middagsdukningen med en fin present som låg och väntade...


Meny
 
 
Förrätten!

 
Huvudrätten!

 
Efterrätten!
 
 
Min kärlek!


Nya skor! =)


 
Införskaffat nya baksaker från kakburken.se

Wraps med sparris och prosciutto!
Ingredienser:
8 st grön sparris
1 pkt smördeg
ca 2 msk pesto
4 st prosciuttoskivor
Riven emmentalerost (finns färdig riven att köpa)
Mjölk till pensling
Grovmalen svartpeppar

Gör så här:
Värm ugnen till 225 grader. Koka upp lättsaltat vatten med lite citronsaft, 2 st sockerbitar och lite olivolja. Koka sparrisen 5-6 minuter. Häll av vattnet. Dela degen i 4 st rutor. Lägg upp dem på en bakplåt och lägg en klick pesto mitt på varje degruta. Dela upp sparrisen i fyra knippen och linda en skiva prosciutto om varje.  Lägg diagonalt på varje degruta, strö över riven emmentalerost och svartpeppar. Vik motsatta hörn mot mitten och försegla. Pensla med mjölk. Grädda mitt i ugnen 15-20 minuter, tills degen är färdig.


Kalkonfilé med soltorkade tomater
4 pers.
Ingredienser:

ca 500 gr kalkonfilé
12 soltorkade tomater
½ dl vitt vin (matlagningsvin)
1 1/2 msk kycklingfond
2 tsk soja
½ dl hackad persilja
3 dl crème fraiche
1  pressad vitlöksklyfta
Kryddor: salt & peppar

Gör så här:
Dela filén i skivor, krydda, bryn ett par minuter, lägg filén i ugnsfast form.
Blanda övriga ingredienser till en sås, smaka av och krydda efter smak. Häll sedan såsen över filén. Sätt in i ugnen 200° ca 10-15 min. Servera med pressad potatis och en god sallad.


0 kommentarer: