torsdag 18 oktober 2012

Mustbräserad märgpipa!

Det tråkiga är att min hosta inte har släppt ännu, men annars går det åt rätt håll!
Men har friskanmält mig idag och jobb väntar imorgon, trevligt att få träffa lite människor.
Min sambo och tv:n har varit mitt sällskap ett par dgr nu...
Igår provade jag ett nytt recept från en tidning, men som vanligt följde jag inte riktigt receptet utan gjorde på mitt sätt...Receptet ser du här nedan. Prova!
 
 
GOD, nyttig, fettsnål middag, med något överkokta potatisar...

Mustbräserad märgpipa!
4 Portioner

Ingredienser:
900 g märgpipa
1 msk smör
1 msk olja
4 msk tomatpuré
10 steklökar
3 skivade vitlöksklyftor
1 tärnad morot
130 g tärnad rotselleri
1 tsk salt
5 dl äppelmust
2 st köttbuljongtärningar
2 grovt tärnade äpplen
 
Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader. Skär köttet i större tärningar. Bryn sedan köttet i omgångar i smör och olja i en het gryta. Lägg tillbaka allt kött i grytan och tillsätt tomatpuré, lök, vitlök, morot, rotselleri, äpple och salt. Bryn ytterligare 2 minuter under omrörning. Tillsätt must och buljongtärning, sätt på locket och tillaga i ugn i ca 1,5 timme. Servera med kok potatis.

0 kommentarer: