lördag 3 november 2012

Ingen ledig stund...tills på söndag!

Det är lördag igen, men denna lördag är jag ledig från jobb! =)
Veckan som gått har varit innehållsrik på många sätt, ledig måndag och tisdag. Så då passade jag på att besöka fin, fina Hammenhög. Alltid lika roligt att komma dit.
Sedan var det roliga slut och dags att bege sig till Malmö för att jobba 11-timmarspass på onsdagen och 12-timmars pass på torsdagen. Det var tufft! Så igår var det skönt att få kunna gå hem tidigt och vila en stund innan 3-rätters middagen skulle göras.
Menyn bestod av: Förrätt: Morotssoppa. Huvudrätt: Schnitzel med sparrispotatis, sås och en god sallad. Efterrätt: Choklad semifreddo. Detta kallar jag FREDAGSMYS! Lägger ut recept nedan på förrätten och efterrätten.



 
Ute och äter pizza med min käre far!




Morotssoppa!


Enkel Morotssoppa
Ingredienser:
5 st morötter, grovt rivna
1 purjolök, fint strimlad
1 l vatten
3st  hönsbuljongtärningar
200 g philadelphiaost, med örter och vitlök
1 krm svartpeppar, nymalen

Gör så här: Skala morötter och riv dem samt skär purjolök i mindre bitar.
Koka morötter och purjolök i vatten 10 min. Lägg i hönsbuljongtärningarna, svartpeppar och philadelphiaosten. Rör om tills osten smält. Använd sedan en mixer för att få det som en slät soppa. Servera soppan med bröd.


 
Choklad semifreddo!

Choklad semifreddo!
Ingredienser:
200 g mörk kvalitetschoklad
4 äggulor
2 msk strösocker
4 äggvitor
2 msk strösocker
2 dl vispgrädde
2 dl tjock grekisk yoghurt
100 g mandelspån
2 dl färska hallon
2 nävar maränger

Gör så här:
Rosta mandeln gyllene i en torr stekpanna, låt svalna.
Finhacka chokladen och smält den i ett vattenbad eller i en microvågsugn.
Blanda äggulor och strösocker. Vispa äggvitor och strösocker till ett vitt skum.
Vispa grädden fluffig och vänd i yoghurten. Rör ihop äggulor med choklad och vänd i gräddyoghurten och sist de uppvispade vitorna.
Vänd ner mandelspån, färska hallon och krossade maränger i äggsmeten.
Fyll i en form och frys i cirka 4-5 timmar så att den är halvfryst. Är del helfryst, skall den tinas i ca 50 minuter innan den serveras.
 
Nä, nu orkar jag inte skriva mer idag, skall koppla av lite grann. Ikväll blir middagsbjudning hos min arbetskamrat. Trevligt! Ha en trevlig helg, för det skall jag ha!

0 kommentarer: