tisdag 27 november 2012

Julen är snart här...

Det har gått ett par dagar sedan jag skrev sist, dåligt av mig. Men som tröst lägger jag ut ett superdupergott recept!
Så vad har hänt då? Det har varit jobb, goda middagar och lite partaj! =)
Nu är det snart 1:a advent och jag längtar så tills på fredag då jag skall små börja att julpynta.
Extra roligt nu när jag var och köpte lite nytt julpynt igår med de goa tjejerna.

 
Nytt julpynt är aldrig fel! ;)

 
4 söta tjejer!

 
Tacolasagne! (se recept nedan!)
 

Ingredienser:

2 msk smör1 kg kycklingbröstfilé, strimlad
1 påse tacokryddmix eller egen tacokrydda

Tacokrydda:
1/2 msk spiskummin, malen
1/2 tsk koriander, malen
1/2 tsk paprikapulver
1/2 tsk kajenpeppar
1 tsk salt
2 grönsaksbuljongtärningar
1/2 tsk socker
(Mortla alla ingredienserna i en mortel)

800 g krossade tomater, på burk
2 vitlöks klyftor
8 dl crème fraiche
Salt och svartpeppar, efter smak
1 msk smör, till formen
1 pkt maxi mozzarella, skivade
Lasagneplattor, färska eller torkade
3 dl ost, riven

Gör så här:
Värm ugnen till 200 grader. Hetta upp en stekpanna med smör och bryn kycklingstrimlorna runt om. Tillsätt kryddmixen, riven och vitlök, rör om och låt småputtra några minuter. Häll tomater, crème fraiche i en tillbringare och mixa det. Salta och peppra. Smörj en ugnsform. Varva tomatmjölk, kyckling och lasagneplattor. Lägg på mozzarellaost. Strö över osten och grädda tills lasagnen fått fin färg, 20–25 minuter för färsk pasta, 30–35 minuter för torkad pasta.
 
Smaklig spis!

 
Nä, nu blir det inte mer skrivit idag, ha de så bra vänner!

 

0 kommentarer: