onsdag 24 februari 2010

Ut med vintern, in med våren!

Nu var det över 1 vecka sedan jag sist bloggade, dagarna har gått fort och jag har haft mycket att göra både på jobb och hemma.
Det här vanliga med, tvätt, städning allt sådant roligt… :P
Men nu på min lediga dag tänkte jag passa på att skriva några ord. Är så himla less på detta tråkiga kalla vädret, nu vill jag ha vår!
Så man slipper ösa på sig en massa kläder och frysa häcken av sig så fort man går utanför dörren.
Får se om min önskan slår in nästa vecka…
Så fort jag är ledig någon dag passar jag på att testa nya recept, i förra veckan provade jag för första gången att göra vetelängd med pistagefyllning, väldigt mumsigt blev det. Här kommer receptet, om det är några som är sugna på att prova något nytt.
Vetelängd med pistagefyllning

Ingredienser:
Deg:
½ pkt jäst (á 50 gram)
50 gram margarin
3 dl mjölk
0,5 dl strösocker
1 krm salt
8 dl vetemjöl
Fyllning:
100 gram mandelmassa
100 gram smör
1 dl strösocker
1 msk vatten
1 tsk vaniljsocker
25 gram salta pistagenötter

Gör så här:
Smula jästen i en bunke. Smält matfettet i en kastrull.
Tillsätt mjölken och värm till fingervarmt, 37°C.
Häll lite av degvätskan över jästen och rör tills den löst sig.
Tillsätt resten av degvätska, socker, salt och nästan allt vetemjölet, spara lite till utbakningen.
Arbeta degen smidig för hand eller i maskin tills degen släpper bunkens kanter.
Låt degen jäsa övertäckt ca 30 min.
Gör pistagefyllningen genom att finhacka pistagenötterna och blanda med övriga ingredienser.
Dela degen i två delar, kavla ut till rektanglar och lägg på fyllning.
Rulla ihop till längder och lägg dem på plåt. Klipp upp flikar och lägg dem korsvis så att det ser ut som en fläta. Klipp rätt så djupt så blir det finare.
Låt längderna jäsa övertäckta i cirka 20 minuter.
Pensla längderna med ett uppvispat ägg och strö över lite pärlsocker.
Grädda vetelängderna mitt i ugnen i 250°C, ca 5-6 minuter så längderna får vacker gyllenbrun färg.
Låt längderna kallna på galler under bakduk innan de packas i påse.
Lycka till!

0 kommentarer: