torsdag 7 oktober 2010

Bakerskan!

Om jag får en kitchen aid någon gång, då blir det nog mycket bakning...

Nu är det torsdag och helvetesveckan som jag kallar den är i full gång, jobbar 6 av 7 dagar denna veckan. Buhu, för helgjobb! Annars är allt som vanligt i min lilla värld, kanske mer posititv än vanligt. Kanske för att man är nyförlovad? ;)

I veckan har jag har varit på bakhumör så i tisdags blev det kanelbullar och igår blev det rulltårta a la Mitza(se nedan). Får se om min inspiration fortsätter idag...
Rulltårta
Ingredienser:

3 ägg
2 dl strösocker
2 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
½ dl grädde eller mjölk
Fyllning:
Jordgubbssylt och 2 bananer.
Gör så här:
Sätt på ugnen på 200 grader så att den är varm när du vispat ihop smeten. Vispa ägg och socker pösigt, gärna med elvisp. Vispa försiktigt ner bakpulvret och mjölet. Till sist vispar du ner mjölken/grädden till en jämn smet. Bred ut smeten på ett bakplåtspapper i en långpanna 30x40 cm. Grädda mitt i ugnen i ca 4-5 minuter. Vänd upp och ned direkt upp rulltårtan på sockrat bakplåtspapper. Dra bort pappret som kakan gräddats på. (Pensla med kallt vatten på baksidan av pappret om det inte vill lossna.) Bred genast på fyllningen och rulla ihop.
Garnera gärna med vispad grädde och lite jordgubbar, Simsalabim så har du en supergod bakelse!
Ooops! Tittade på klockan och upptäckte att det var tid för att tvätta, alltid lika roligt… :P

Ha de bäst alla ni där ute!

0 kommentarer: