onsdag 20 oktober 2010

Vart tar tiden vägen?




Nu var det ett par dagar sedan jag skrev sist, har haft ett par underbara dagar, speciellt när min älskade bjöd ut mig på Rådhuskällaren i lördags. =) Se bilder ovan…
Annars har väl dagarna bara rusat förbi mig med fart.
Nu är hösten här och jag tänkte dela med mig ett gott höstrecept a la Patrik.

Ingredienser:
1 kg kött, oxhögrev/nötkött.
2 stora gula lökar
3-4 st morötter
1 Guinness, draught
1 köttbuljong
2 msk smör eller margarin
3 msk vetemjöl
3 dl vatten
Kryddor: salt, svartpeppar och timjan.

Gör så här:
Skär kött i bitar, ca 3x3 centimeter. Skala lök och morötter.
Skär morötterna i 2 centimeter stora bitar och klyfta löken.
Lägg margarin i en kall stekpanna och ställ in plattan ett eller två steg under högsta läget.
Bryn grytbitar, morötter och lök.
Krydda med salt och peppar. När köttet fått färg tillsätter du vetemjöl. Du kan också bryna lite i taget i en stekpanna & sedan lägga över i en gryta. Häll på Guiness, buljong och vatten.
Låt koka med lock tills köttet blir mört. Det brukar ta minst 2-3 timmar men ibland längre. Späd med vatten (ska täcka köttet) & rör då & då. Servera med kokt potatis.

Nu väntar tvättstugan på mig...Ha de bäst! =)

0 kommentarer: