tisdag 14 februari 2012

Jiiihaaa!


Vårt nya köksbord med supersköna stolar!


Min hemmagjorda prinsesstårta som blev väldigt omtyckt!


Fina presenter! =)


Sega chokladmaränger (se recept nedan)


Min cowboy!


En riktig indiankvinna!

Nu har det gått alldeles för många dagar sedan jag skrev sist, det kan väl bero på att det har varit mycket jobb och mycket att göra här hemma. Så har jag inte tagit mig tid att blogga.
Så vad har då hänt under dessa veckor? Kortfattat:
Köksmöblemanget har kommit på plats, har blivit ett år klokare och yngre, varit på bio IGEN med min älskade (han fick mersmak), jag och min köksmaskin har blivit riktiga kompisar,  västernfest i lördags...

Sedan jag skrev sist har jag börjat jobbat extra, har en 75% grundlön, men jobbar upp till 90% lite timbanken. Så från ha haft en lyxschema blir det heldagar emellanåt. Skall inte klaga, det är många som är arbetslösa idag så man skall vara glad att man har ett jobb.
Innan jag avslutar för idag lägger jag ut ett enkelt gott recept på sega chokladmaränger.

Ingredienser:
7 st äggvitor
5.25 dl strösocker
100 g mörk kvalitetschoklad 70% (går även bra med mörk blockchoklad)

Gör så här:
Sätt ugnen på 130 grader, varmluft eller 150 grader med vanlig ugn.
Blanda äggvita och strösocker i en rostfri bunke.
Sänk ned bunken i vattenbad och värm marängen till 60-65 grader under konstant vispning, kontrollera temperaturen med hjälp av en stektermometer.
Ta bort bunken från vattenbadet och vispa marängen med en elvisp tills den kallnat, enklast i en bakmaskin. Stanna inte vispen förrän det är färdigt, då finns risk att marängen sjunker ihop!
Smält chokladen och blanda den, endast lite, med marängen.
Klicka ut marängen med hjälp av två skedar på en plåt med bakplåtspapper.
Grädda dem i ugnen i 45-55 minuter, marängerna ska vara sega lite i mitten.


Ha en riktigt mysig alla hjärtansdag!

0 kommentarer: