lördag 11 september 2010

Mumsig mat och krasslig...


Kyckling gratäng med mango chutney

Jag har blivit lite bättre på att blogga! =) Så det var bara ett par dagar sedan jag skrev sist. Veckan började med att jag träffa Linda och världens goaste Benjamin i Lund, en ängel från ovan. Men det är alla mina 11 brorsbarn… =) Sedan gick det neråt i tisdags kände jag att jag hade ont i halsen och öronen, men som nu har gått över till hosta!!! Inte det ultimata när man skall gå på fest idag…
Igår provade jag ett nytt recept som jag hittade en tidning och blev en succé här hemma.

Gratäng med ris och kyckling
4 personer

Ingredienser:
4 port. ris
1 purjolök
6-7 st färska champinjoner
3 st kycklingfiléer
100 gram fryst tärnad mango
Gratängsås:
5 dl turkisk yoghurt
1- 1 ½ dl mango chutney
½ urkärnad röd chilifrukt
2 ½ - 3 dl riven ost, ex västerbottenost
Topping:
1 pkt bacon, i små strimlor och stekt
Gräslök

Gör så här: Koka riset enligt förpackningens anvisning. Ansa och strimla purjolöken. Ansa och skiva svampen. Hetta upp smör och fräs purjolök och svamp tills det har mjuknat lite grann.
Sätt ugnen på 200 grader.
Strimla kycklingfiléerna och stek sedan upp dem med lite salt och svartpeppar.
Blanda ris, purjolök , svamp och mango. Fördela blandningen i en ugnsform. Fördela kycklingbitarna ovanpå. Blanda samman yoghurt, mango chutney, hackad chili och riven ost. Bred blandningen över kycklingen. Gratinera mitt i ugnen i ca 15-20 minuter. Stek baconen under tiden. Ta ut gratägen och stör över knaprigt bacon och lite klippt gräslök.

Smaklig spis!

Nu måste jag göra lite här hemma! Ha en lovely day! =)

0 kommentarer: