torsdag 23 juni 2011

Mauritzas hemmalagade köttbullar

Mumsischa! 

Varför skall man vakna pigg klockan 06.00 när man inte börja jobba förrän kl. 14.15?
Det hände mig imorse, så nu sitter jag här och bloggar...
Imorgon är det midsommar, kan inte komma på något bättre än att lägga ut mitt köttbullsrecept.

Ingredienser:

1 kg fläskfärs
1 dl ströbröd
2 dl mjölk
Ca 1 tsk salt
Ca 3 krm malen svartpeppar
1 gul lök (fin hackad)
1 ägg
Kryddor: lite curry och lite vitpeppar

Gör så här:

Blanda ihop skorpmjölet och mjölken i en skål. Låt det svälla i minst 10 minuter. Blanda under tiden färsen med resten av ingredienserna . Rör sedan ner skorpmjölsblandningen i fläskfärsen och blanda väl. Ställ sedan in fläskfärsen i kylen och låt det svalna en stund. Fukta dina händer lätt och börja sedan forma färsen till små köttbullar. Sedan är det bara till att steka köttbullarna tills de har fått en härlig färg.

                                                                Min midsommaroutfit!
Imorgon skall det firas Midsommar ute i Almåsa, skall bli riktigt trevligt! =)
Hade gett upp om att hitta en klänning, men jag hittade en till sist! Ett riktigt ilandsproblem! Hehe! Nä, man kanske skulle ta och försöka somna om en stund, så man är pigg på jobb ikväll mitt sista jobbpass innan semestern börjar! Yeahy!

0 kommentarer: